Rezeki Halal

Rezeki Halal Pada Perspektif Yang Sebenar

Ilmu Pukau Dan Amalan Sunnah Yang Boleh Di Amalkan

Written By: Zahiruddin - Jan• 20•09

Salam,

Saya terjumpa petikan ini di internet http://www.darussyifa.org/SJ041.php dan rasanya agak menarik untuk kita amalkan berdasarkan sunnah nabi s.a.w.

Zahiruddin

(Petikan dari Harakah Bil.1334)

Betul ke Pelihara Ikan boleh elak ilmu Pukau?

Soalan

Ustaz, terlalu banyak kejadian kecurian di rumah atau premis perniagaan, pencuri memasuki bangunan tersebut dengan menggunakan apa dipanggil ilmu pukau. Betulkah ada ilmu pukau? Sehinggakan yang tidak tidur pun dipukau juga? Ada kepercayaan bahawa untuk mengelakkan pukau, maka hendaklah dipelihara ikan di dalam rumah. BEtulkah ini ustaz dan bolehkah diamalkan?

FIRDAUS ABDULLAH
Kota Raja, Selangor

Jawapan

Saya secara peribadi kurang arif fasal pukau. Kata orang , pukau adalah untuk membuat orang yang sedang tidur, akan tidur semakin nyenyak sehingga tidak disedari apa yang berlaku di sekelilingnya.

Ada juga dikatakan, dipukau orang yang sedang sedar, boleh berdialog dengannya tetapi dikuasai minda orang itu sehingga boleh menurut apa sahaja kehendak orang yang memukaunya tanpa daya melawan atau berlepas diri daripadanya.

Hal-hal sebegini acap kali didedahkan kepada saya. Oleh itu sebagai kesimpulan, hal-hal sebigini memang boleh berlaku dalam masyarakat kita. Pukau ini sebenarnya, suatu ilmu atau teknik yang digunakan seperti mana di Barat. Ia dinamakan sebagai ‘hypnotism’ atau disebut dengan istilah ‘hypnotic’.

Kamus dewan merujuk ‘hypnotism’ sebagai memukau atau terpukau, sama juga dengan ‘hypnotic’ yang disebut sebagai renungan yang memukau.

Umum mengetahui bahawa ‘hypnotism’ ada suatu teknik penguasaan diri sendiri melalui beberapa latihan kerohanian dan teknik memandang ke arah sesuatu perkara atau objek termasuk manusia.

Dikatakan boleh berlaku dengan pancaran kekuatan dalaman orang yang mengamalkan ‘hypnotism’ ini, boleh mendatangkan suatu tenaga khusus baginya untuk menguasai orang lain.

Ia termasuk menidurkan orang yang sedang sedar atau menguasai fikiran orang itu dengan tenungan dan kadang-kadang dengan hembusan. Teknik hembusan juga termasuk dalam salah satu cabang ilmu sihir dengan kekuatan kuasa hembusan yang dikaitkan dengan asosiasi (perhubungan) dengan makhluk halus, maka berlaku penguasaan sepenuhnya atau sebahagian ke atas seseorang.

Amalan menggunakan pandangan mata sehingga berlaku suatu proses pukau, jika dilihat pada pandangan syarak, kita dapati bahawa ada isyarahnya dalam as-Sunnah.
Antara lain Rasulullah s.a.w. ada menyebut tentang pandangan mata seperti dalam hadis (mafhumnya):

Ibnu Abbas r.a berkata, “Rasulullah s.a.w. bersabda, ‘Bahawa pandangan mata yang mengakibatkan sesuatu keburukan adalah benar (boleh berlaku). Andainya ada sesuatu yang seolah-olah mendahului al-­Qadar, maka didahului oleh pandangan mata.”

Dalam hadis lain Abu Hurairah berkata (mafhumnya): “Nabi pernah menyebut al-‘ain (pandangan mata) adalah benar (boleh berlaku).” (Sahih Bukhari Muslim)

A1-Hafiz Ibnu Hajar dalam ulasannya tentang hadis-hadis ini menyebut bahawa pandangan mata seseorang itu ke atas sesuatu, boleh mendatangkan hasad dengki kepadanya, lalu ditemukan objek itu di samping tabiat buruknya muncul, boleh mendapat kemudaratan kepada yang dilihat.

Ash-Syanthiti pernah menyebut bahawa, jiwa-jiwa yang kotor mempunyai kesan yang kotor juga kepada yang dilihat.

Semuanya ini selari dengan apa yang disebut oleh Allah SWT yang mafhumnya:

“Dan sesungguhnya orang-orang kafir itu benar-benar hampir menggelincirkan kamu dengan pandangan mereka tatkala mereka mendengar al-Quran dan mereka berkata: “Sesungguhnya (Muhammad) itu benar-benar gila.” (Surah al-Qalam, ayat 51)

Ayat mi menjadi rujukan kepada hal-hal penyakit yang berpunca daripada pandangan atau renungan mata. Malah dalam beberapa hadis lain menga­takan ‘unta boleh masuk ke dalam periuk kerana pandangan mata’. Maksudnya unta boleh mati, tapi disembelih dan dijadikan hidangan makanan.

Demikian peranan mata. Oleh itu hal-hal pukau memukau mi, termasuk dalam amalan yang tidak diharuskan oleh syarak. Lagipun digunakan ilmu pukau untuk tujuan keburukan seperti merompak, mencuri dan sebagainya.

Sememangnya apabila berlaku sesuatu yang tidak baik, ada pencegahnya. Disebut dalam perubatan, sebagai vaksin. Saya sendiri tidak pasti apakah dengan membela ikan boleh menghalang atau menghadang dari berlakunya pemukauan.

Pada pemerhatian saya, apa yang berlaku, ada rumah yang membela ikan, dimasuki pencuri dan tuannya sedar. Ada pemilik sebuah kedai ikan (kenalan saya), menjual ikan-ikan hiasan di rumah termasuk ikan kelisa, dicuri orang dalam keadaan beliau dan pekerjanya sedar, tetapi dicuri di hadapan mata.

Sukar untuk dipercayai, sekadar membela ikan boleh menghindari kejadian seperti itu. Bagaimanapun untuk menghindarinya, lebih baik kita rujuk kepada amalan-amalan sunnah.

Seperti yang pernah disebut Nabi (maf­humnya), bahawa sesiapa yang memakan tujuh biji ajwah (tamar madinah), maka dia tidak akan terkena sihir.

Kesimpulannya untuk menghindarkan diri dari sihir atau ilmu pukau, lakukan amalan berikut setiap hari;

1. Baca doa berikut:

“Dengan nama Allah, tidak akan berlaku kemudaratan di samping nama-Nya itu, sesuatu yang turun dari langit atau dari bumi, dan Dialah Allah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.”

2. Ayatul Kursi
3. Al-Muawwizat (Surah al-Ikhlas, al-Falaq & an-Naas)
4. Berniat lakukan amalan di atas agar Allah hindarkan dari apa jua bahaya.

Inilah amalan yang diterima oleh syarak.

Waalahu a’lam.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

11 Comments

  1. hamba malang says:

    assalamualaikum ustaz…

    sy insan yg lemah.. sy dalm di lema.. maslh sya apabila sya ingin berubat tranditional ke ats diri sy.. bomoh yang ubt kan itu merupakan ayh angkat sya..sya kenl beliau sejak dari kecil lagi.. skrg umur sya ssudah memcecah 19 tahun.. baru baru ini ada kjadian yg merosakkn masa depan sya… pada hari tu, saya telah berjumpa ayh saya untuk mengubati penyakit kulit yg saya hadapi beberapa bulan yang lepas, tp akhir nya di akhiri dengan kejadian yang buruk..saya telah di perkosa oleh ayh angkat sy.. sebelum sya di perkosa tu, ayh ada menyuruh sya memandang mata beliau dan dia cuba menceritakan ttg penyakit saya..akhirnya saya tertido dan dalm masa yang sama saya masih dengar perbualan dia dan permintaan dia..reaksi yang sya boleh buat hanya lah menganguk kan kepala sahaja. esok pagi nya, sya bangun tanpa sehelai pakaian.. adakah saya kena pukau ya ustaz.. tolong lah sya… setiap hari sya menangis dan tertekan.. tp masalh yang kedua yang saya hadapi… slepas kejadian tu, saya amat merindui ayah angkat saya..walaupun saya tahu beliau telah memperkosa kan saya… saya menghadapi masalah yang sukar ya ustaz utk melawan kehendak hati saya jatuh cinta pada org yang merosakkan masa depan saya.tolong lah saya ustaz…

  2. sewangimawar says:

    pertama2 kena cari jalan keluar dari rumah tu dulu. pastu pi berubat.

  3. her says:

    pukau adalah menguasai pikiran orang,
    apa bila seseorang kena pukau make secare tak sadar seseorang itu akan menuruti kehendak si pemukau.

  4. HAMBA ALLAH says:

    LAPOR PADA POLIS..!!!!!!

  5. Nor Hidayah Binti Abdul Rahim says:

    Salam terima kasih diatas bantuan

  6. google redirect fix…

    [...]Ilmu Pukau Dan Amalan Sunnah Yang Boleh Di Amalkan « Rezeki Halal[...]…

  7. mizi says:

    kat tempat saya ada seorang yang mengamalkann sihir, dimana ramai orang kampung telah melihat sejenis makhluk seperti manusia setinggi sejengkal, ada yang mengatakan makhluk itu ialah toyol atau pun anak kerak. setiap malam selasa dan malam jumaat akan ada bau seperti kemenyan apabila lalu di kawasan rumahnya, mungkin masa itu dia sedang menjampi amalannya. dia juga menggunakan minyak orang mati dibunuh (minyak mati bunuh/minyak dagu) untuk tujuan mengkhinati orang, apabila mangsa tersebut sakit dia berpura2 merawat mangsa tersebut. dia juga boleh melakukan SANTAU kepada mangsa-mangsanya, bagaimanakah cara supaya segala perbuatan yang dia lakukan tersebut tidak terkena kepada orang lain dan supaya terkena kembali kepada diri dia sendiri. nama dia ialah Roslan Bin Li dan nama emak dia ialah Bidah. no tel dia 0111 9311898

  8. alia syuhada says:

    assalamualaikum , ustaz. di rumah saya ada seorang penjaga. ibu dan ayah saya berada di mekah. jadi dialah yang menjaga saya. saya terletak rantai di sebuah kerusi, tapi apabila bangun dari tidur rantai itu sudah tiada. saya mengesyaki dia yang mengambilnya. untuk mengetahui kebenaran apa yang hendak saya lakukan. rantai itu amat bernilai bagi saya dan ibu saya. perlukah saya memukaunya untuk mengetahui kebenarannya?

  9. putrhee thiena says:

    senang je nak memukau

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>